ENG
NYHEDSBREV

Foto: Gyrithe Lemche. Billedbehandling: Rune Lundø

MØD TALENTET: MATHIAS FRIIS

16. august 2016

Mathias er undersøgende journalist på DR Nyheder og et af Copenhagen TV Festivals ti Tv-Talenter.


Navn: Mathias Friis
Alder: 25
Stilling: Undersøgende journalist, DR Nyheder
Startede i tv-branchen som praktikant i 2011, fuldtid fra 2014

Mathis Friis blev indstillet til Tv-Talenterne af Lars Steen Pedersen, redaktionschef ved DR Nyheder.


Tv handler for mig om reportagen, der tager mig helt tæt på en person, jeg ikke vidste, jeg ville lære at kende. Udtrykket i en interviewpersonens ansigt, når et minde bliver genfortalt for rullende kamera. Eller pausen i en sætning, der får mig til at rykke frem på sofaen og spidse ører.

Tv kan få journalistik til at gå fra at være historier, folk registrerer til at blive fortællinger, de engagerer sig i og bekymrer sig for. Det er dybest set det, jeg gerne vil opnå med mit arbejde. Derfor er undersøgende journalistik og tv et fantastisk makkerpar. Samtidig er kameraet en positiv hæmsko, der gør, at jeg kommer til at stå ansigt til ansigt med en lang række mennesker, jeg ellers aldrig havde mødt over andet end telefonen. Det tror jeg, gør mig i stand til at lave mere fuldendte historier, end hvis mit eneste våben var en blok og en pen.

Jeg er stolt, når jeg sammen med mine kollegaer på den undersøgende redaktion i DR Nyheder laver historier, som er med til at sætte spotlys på problemer, der ellers ikke var blevet opdaget. Og når vi giver ordet til mennesker, der ellers ikke var blevet hørt. Sidste år var det historier om den daværende Sundhedsstyrelses tilsynssvigt, som betød, at patienter blev fejlbehandlet i årevis - blandt andet eksemplificieret ved en hjerneskadet psykiater fra Vestjylland.

I år har vi fortalt om produktionsarbejdere hos Siemens Wind Power og Vestas, der i årevis er blevet syge af farlig kemi, fordi vindmøllegiganterne ikke har formået at beskytte deres medarbejdere - og fordi Arbejdstilsynet ikke har ført tilstrækkelig kontrol med virksomhederne. Begge historier har haft store konsekvenser for den måde, myndighederne arbejder på og har forhåbentlig betydet, at den slags sager ikke kommer til at gentage sig foreløbig.

Jeg er så heldig at være på en redaktion, hvor der er mulighed for at holde den idealistiske fane højt - og det forsøger jeg at gøre hver eneste dag. Indignation er min primære drivkraft, og forhåbentlig forsvinder den aldrig.

Hvis jeg ikke selv kan mærke, hvorfor en historie er væsentlig, bliver det fuldstændig umuligt for mig at få andre til at interessere sig for den. Som journalister er vi enormt privilegerede at få lov til at råbe højt og overdøve meget af det, der ellers er derude. Men så synes jeg til gengæld også, det er vores forbandede pligt at bruge megafonen til at sige noget fornuftigt.

Jeg er stor fan af det amerikanske tv-program Frontline, som bliver sendt på PBS. Det er undersøgende journalistik af højeste klasse, der bliver fortalt med en fremdrift og et visuelt overskud, som kun sjældent bliver matchet på dansk tv. Samtidig er de ikke bange for at tage nørdede emner op og bruge tv-mediets virkemidler til at skabe interesse for en vigtig historie, som ellers næppe havde fået offentlig interesse. Det er efter min mening public service, når det er bedst.

Jeg tror, nyhedsgenren kan lære meget af reportagebårne formater, hvor man i langt højere grad er "fluen på væggen."
Da jeg i foråret var på efteruddannelse i Texas, var det lidt af en øjenåbner for mig at se, hvordan amerikanske tv-journalister formår at lave nyhedsjournalistik uden brug af klassiske dækbilleder eller instruktion af interviewpersoner - selvom de arbejder under stramme deadlines. Resultatet var ganske enkelt mere ægte tv. Det er noget, vi arbejder på hver eneste dag, men der er stadig lang vej endnu.

Jeg har aldrig haft deciderede forbilleder, men der er mange, der har inspireret mig. For eksempel Svend Rasmussen (TV 2), der sagde ja til at tage mig i en uges praktik på Nyhederne, da jeg gik i 9. klasse. Han har en stor del af æren for, jeg fik lyst til at lave fjernsyn.
Christiane Amanpour (CNN), der med sine gribende reportager fra blandt andet Mellemøsten har skabt opmærksomhed om konflikter, der ellers kunne være blevet overset. Eller Astrid Fischer (DR) fra min egen redaktion, der har en præcision og nidkærhed i sig arbejde, som ville gøre selv en hjernekirurg misundelig.

Tv-Talenterne er Copenhagen TV Festivals talentprogram. Et scholarship, der giver adgang til de to dages enorme mængde af inspiration og netværk, som festivalen er.

Årets ti udvalgte talenter er alle indstillet af deres chef til at blive en del af Copenhagen TV Festivals talentprogram. Og antallet af indstillinger var i år rekordhøjt i forhold til sidste år, hvor talentprogrammet blev indført. Fælles for dem er, at de har arbejdet i tv-branchen i max. fem år.
 

 

ARRANGØR

HOVEDSPONSORER

SPONSORER