ENG
NYHEDSBREV

FORMATDOKTOR JUSTIN SCROGGIE: HOW TO REBOOT AN OLD SHOW

9. maj 2018

Sidste år var en af de bedst ratede sessions med formatdoktor Justin Scroggie. I år er han tilbage for at tale om rebooting.


Sidste års roser fra festivaldeltagerne til Justin Scroggie lød blandt andre: 


"Super fedt med en taler, som faktisk kom med en opskrift på, hvordan man gør" - "Det var absolut min bedste oplevelse. Så konkret og interessant" - "Festivallens bedste session. Det er perfekt med "værktøjskasse-sessions"

I år er Justin Scroggie tilbage for at sætte fokus på Rebooting af gamle shows. 'Reboot' er et buzzword for at støve gamle shows af og give dem nyt liv - ofte genopfundet til en ny målgruppe: Millennial generationen.

USA, Storbritannien og mange andre lande oversvømmes med Reboots, da tv-stationerne forsøger at undgå risikable outputs ved at forsøge at genvinde den gamle magi - og ratings - af tidligere favoritter. Fra scripted til gameshows, reality til talkshows - ingen genre skal føle sig for sikker for Reboot fænomenet.

Men virker denne taktik? Justin Scroggie vil hævde, at mange Reboots finder sig genfødt i en næppe genkendelig verden, som de ikke er rede til. 

Teknologi har ændret forholdet mellem seeren/skærmen, som er kortere og længere, mere krævende og mere følelsesladet.
Det nyeste skærmtalent kan være for ironisk og for selvbetegnende til at være vært for et gammelt format. Deltagerne er mere centrale for handlingen, mere kyndige om produktionen, mere interesseret i at opbygge deres eget mærke - imens seere er blevet forbrugere, der foretrækker crowd-sourcing meninger frem for fagfolk. De produktionsmetoder og faciliteter, der engang støttede gamle shows, er ofte ikke længere tilgængelige.

I denne session fortæller Justin, hvad der er ændret, hvordan du som skaber, producent eller broadcaster skal reagere på disse ændringer (om dit show er en reboot eller ej) og behandle det ultimative spørgsmål; er Reboots svaret - eller problemet?

Du kan læse mere om Justin Scroggie HER



 

 

ARRANGØR

HOVEDSPONSORER

FONDE OG ØVRIGE YDERE AF STØTTE

SPONSORER